Μέσα στην εβδομάδα θα δοθεί προς δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με στόχο να ψηφιστεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας Στέφανος Γεωργιάδης απέστειλε επιστολή προς τον Υπουργό Οικονομίας & Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη με την οποία εκφράζει την αντίθεση του στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι δημιουργεί πλέον, σοβαρά ζητήματα βιωσιμότητας στους επαγγελματίες και τις ατομικές επιχειρήσεις.
Παράλληλα καταθέτει 12 ερωτήματα και διαπιστώσεις που πηγάζουν από τις διατάξεις του νομοσχεδίου.
Το νομοσχέδιο δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονη προσέγγιση μείωσης της φοροδιαφυγής
Συγκεκριμένα στην επιστολή αναφέρεται ότι:
Όλοι μας ότι είμαστε υπέρ της πάταξης της φοροδιαφυγής σε όλα τα επίπεδα. Είτε σε μικρές είτε σε μεγάλες επιχειρήσεις. Ειδικότερα αναφέρει, ότι, ήδη έχουν προχωρήσει μέτρα όπως τα pos, η ηλεκτρονική τιμολόγηση, οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις δαπανών και πολλά άλλα ψηφιακά εργαλεία, πράγμα που δεν αιτιολογεί την επιβολή τεκμηρίων.
Επισημαίνει ότι το νομοσχέδιο δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονη προσέγγιση μείωσης της φοροδιαφυγής και η φιλοσοφία του είναι μιας άλλης εποχής πολλές δεκαετίες πίσω.
Ταυτόχρονα επισημαίνονται τα κάτωθι ως ερωτήματα και διαπιστώσεις που πηγάζουν από τις διατάξεις του.
1. ο χρόνος που επιλέχθηκε να εφαρμοστεί για τα εισοδήματα του 2023, αποτελεί αιφνιδιασμό που δεν αφήνει περιθώρια ειδικότερα σε επαγγελματίες με θέσεις εργασίας, οι οποίες και συμπεριλαμβάνονται στα τεκμήρια.
2. Το νομοσχέδιο προβλέπει ποσό ελάχιστης αμοιβής, αλλά ουσιαστικά δεν είναι. Είναι ελάχιστο ποσό κερδών, πράγμα που απαγορεύει ουσιαστικά την εμφάνιση πιθανής ζημίας.
3. Τα ποσά ελάχιστων κερδών που θα προκύψουν θα είναι στην πλειονότητα τους μεγαλύτερα του ορίου 10.920,00. Αυτό προκύπτει γιατί με την παλαιότητα έναρξης της επιχείρησης αυξάνεται από 10% – 30% και με το μισθοδοτικό κόστος συν 10% αν έχει μισθωτό εργαζόμενο.
4. Θέτει το ερώτημα : γιατί τον πρώτο χρόνο να έρθουν αντιμέτωποι οι επαγγελματίες με αυξημένη προκαταβολή φόρου? Προκαταβολή φόρου σε τεκμήριο?
5. Σε επιδοτούμενο από προγράμματα προσωπικό τι θα γίνει? Θα είναι τεκμήριο και αυτό?
6. Αν μια ατομική επιχείρηση ή ελεύθερος επαγγελματίας επενδύσει πχ με άνοιγμα υποκαταστήματος, παρουσιάσει ζημία ή πολύ μειωμένη κερδοφορία θα ενταχθεί στα αντικειμενικά κριτήρια; Βοηθά τις μικρές επενδύσεις το μέτρο ?
7. Αφού η φορολόγηση γίνεται με τεκμήρια, δεν πρέπει να γίνεται ταυτόχρονα και κλείσιμο βιβλίων εφόσον φορολογείται για παραπάνω από αυτά που δηλώνει ?
8. Τι θα αποδέχονται οι Τράπεζες στα κριτήρια τους? Το τεκμαρτό ή το πραγματικό?
9. Πολλές επιχειρήσεις για τους υπαλλήλους θα θεσπίσουν το μπλοκάκι με αποτέλεσμα απώλεια εσόδων από τον ΕΦΚΑ-ΙΚΑ.
10. Τοποθετεί στο ίδιο καλούπι ομοειδής επιχειρήσεις που δουλεύουν με διαφορετικό μικτό κέρδος. Πχ. Κυλικεία σχολείων ή νοσοκομείων σε σύγκριση με αεροδρόμια, πλοία κλπ Επισημαίνω ότι πολλά επαγγέλματα είναι και εποχικά με ότι αυτό συνεπάγεται.
11. Σε περιοχές χωριά κάτω των 500 κατοίκων ένα καφενείο γιατί να δηλώνει το όριο που θεσπίσατε?
12. Και τέλος ένας επαγγελματίας που μέχρι τώρα δεν εξέδιδε αποδείξεις γιατί να εκδίδει και να επιβαρύνεται ή και να επιβαρύνει με ΦΠΑ τον πελάτη του αφού ούτως ή άλλως θα φορολογείται στο τεκμαρτό.
Η επιστολή καταλήγει ότι
Η επιβολή τεκμηρίου παραπέμπει σε εποχές της δεκαετίας 1990 και αντιφάσκει ουσιαστικά στην προσπάθεια και στα σημαντικά βήματα που έχει κάνει μέχρι σήμερα το κράτος, το οποίο τελικά αν μη τι άλλο παραδέχεται ότι δεν μπορεί να ελέγξει τους φοροφυγάδες.
Να υπάρξουν ισχυρά κίνητρα – Να ελεγχθούν όσοι δεν δικαιολογούν με τα εισοδήματα τους τις δαπάνες διαβίωσης τους
Η άποψη μας είναι ότι θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να οδηγηθεί ο καταναλωτής-πολίτης να ζητά υποχρεωτικά την απόδειξη από τον επαγγελματία. Αυτό σημαίνει παιδεία και κίνητρα ισχυρά που θα τον οδηγήσουν σε
αυτή την απαίτηση. Για τους παραπάνω λόγους και τα ερωτήματα που τέθηκαν ζητούμε να υπάρξει αλλαγή της φιλοσοφίας του νομοσχεδίου που θα λαμβάνει υπόψη προτάσεις όπως:
1. Να υπάρξουν ισχυρά κίνητρα: Κάθε δαπάνη του καταναλωτή που αφορούν υπηρεσίες όπως πχ τα τεχνικά επαγγέλματα και πληρώνονται ηλεκτρονικά να αφαιρούνται στο 100% από το φορολογητέο εισόδημα. Ομοίως στα εμπορικά καταστήματα τουλάχιστον κατά 50%. Αυτό μπορείτε να το εξετάσετε ως έναν τρόπο να αυξηθεί η απαίτηση του πολίτη να ζητά απόδειξη και να πληρώνει ηλεκτρονικά.
2. Να ελεγχθούν όλοι όσοι δεν δικαιολογούν με τα εισοδήματα τους τις δαπάνες διαβίωσης τους, σύμφωνα με την δήλωση περιουσιακών στοιχείων. Υπάρχουν δυνατότητες ελέγχου περιουσιακών στοιχείων και διαβίωσης με
ηλεκτρονικό τρόπο και όχι μόνο.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αγωνίστηκαν μέσα σε κρίσεις και τώρα ακόμη προσπαθούν να ορθοποδήσουν. Βεβαίως η προσπάθεια για την μείωση της φοροδιαφυγής μας βρίσκει σύμφωνους. Όχι όμως με τεκμήρια που μας γυρίζουν σε μια άλλη εποχή. Και επιτέλους η μικρή και πολύ μικρή επιχείρηση δεν μπορεί κάθε φορά να είναι στο στόχαστρο την στιγμή που είναι γνωστό την συμβαίνει με την μεγάλη φοροδιαφυγή. Στην εποχή του 2023 δεν μπορούμε να μιλάμε με κανόνες του 1990.
Στηρίζουμε τις επιχειρήσεις μέλη μας, τα σωματεία και συλλόγους, στον αγώνα για την επιβίωση τους μέσα σε συνεχόμενες δύσκολες συνθήκες. Αγωνιζόμαστε όλοι για την πάταξη της φοροδιαφυγής αλλά με εργαλεία μια σύγχρονη φιλοσοφία που περιλαμβάνει την παιδεία της φορολογικής συνείδησης και των κινήτρων που δείχνουν ότι το κράτος θα σέβεται τον μικρό επαγγελματία, τον καταναλωτή και τον πολίτη γενικότερα. Τεκμήριο σημάνει παραδοχή αδυναμίας ελέγχου και αυτό δεν τιμά κανέναν, ενώ ταυτόχρονα είναι και αντίφαση στην μέχρι τώρα εφαρμογή των ψηφιακών εργαλείων.