Κοινωνία

Στην τελική ευθεία για ανάδοχο ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη – Πότε μπαίνουν οι μπουλντόζες

Ολοκληρώθηκε προ εικοσαημέρου και η δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου για τον οδικό άξονα Δράμας – Αμφίπολης, που οδηγεί πλέον στην επόμενη φάση το συγκεκριμένο κομβικό έργο για τη Βόρεια Ελλάδα συνολικά, καθώς συνδέει δυο περιφέρειες, την Ανατολική Μακεδονία – Θράκη με την Κεντρική Μακεδονία.

Το έργο που κατασκευάζεται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ προκηρύχθηκε τον Αύγουστο του 2022 με προϋπολογισμό 248,5 εκ. ευρώ, με τη δημοσίευση της πρώτης φάσης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Η φάση αυτή για τον διαγωνισμό ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2023. Στην επόμενη φάση προκρίθηκαν και οι τέσσερις υποψήφιοι, δηλαδή η ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΜΕΤΚΑ, η ΑΒΑΞ και η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Το δεύτερο στάδιο (Β1) του διαγωνισμού, δηλαδή ο ανταγωνιστικός διάλογος άρχισε στις 29 Ιανουαρίου 2024 με τη δημοσίευση του τεύχους πρόσκλησης. Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ αποχώρησε από τη διαδικασία για να φτάσουμε στον Ιούλιο του 2024, όταν έκλεισε ο πρώτος κύκλος του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Στη συνέχεια άνοιξε ο δεύτερος κύκλος, υποβλήθηκαν τα σχόλια των υποψηφίων μέχρι την 31η Ιανουαρίου φέτος και πλέον ολοκληρώθηκε (στις 19 του προηγούμενου μήνα) και αυτό το στάδιο. Το σχετικό πρακτικό αναμένεται να εγκριθεί από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κι έτσι να κλείσει και τυπικά ο ανταγωνιστικός διάλογος.

Παράλληλα, σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου στη Voria.gr, «προετοιμάζονται τα τεύχη του επόμενου σταδίου του διαγωνισμού, ώστε αυτά να οριστικοποιηθούν με την ενσωμάτωση των σχολίων των υποψηφίων, κατόπιν αξιολόγησής τους από το υπουργείο».

Το επόμενο στάδιο αφορά στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών

Τι μένει συνεπώς για τη συνέχεια; Το επόμενο στάδιο αφορά στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

Ακριβώς εδώ βρίσκεται το συγκεκριμένο έργο σήμερα. Οι δεσμευτικές προσφορές πραγματοποιούνται σε τρεις φάσεις. Η πρώτη αφορά στην υποβολή των δικαιολογητικών, η δεύτερη στην υποβολή τεχνικής προσφοράς και η τρίτη στην υποβολή οικονομικής προσφοράς από τους υποψήφιους.

Το λεγόμενο Β2 στάδιο του διαγωνισμού θα οδηγήσει στην ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου.

Τρεις, οι υποψήφιοι ανάδοχοι του έργου – Αρχές του 2026 ξεκινά η κατασκευή

Το έργο συνεπώς είναι στην τελική ευθεία και διεκδικείται από τρεις υποψήφιους αναδόχους (ΑΒΑΞ ΑΕ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΑΕ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ).

Η περίοδος κατασκευής του έργου είναι τρία χρόνια και η περίοδος λειτουργίας και συντήρησης 27 χρόνια. Στο υπουργείο υπολογίζουν ότι η σχετική σύμβαση μπορεί να υπογραφεί είτε στο τέλος του τρέχοντος έτους, είτε στις αρχές του 2026 και να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.

 

Η σπουδαιότητα του έργου είναι πολύ μεγάλη για την επικοινωνία των δυο Περιφερειών που συνδέει, των νομών Σερρών και Δράμας, αλλά κυρίως για τη σύνδεση του νομού Δράμας με την Εγνατία Οδό.

43 χιλιόμετρα μήκος – 9 ανισόπεδοι κόμβοι

Ο άξονας έχει μήκος 43χλμ. και η ΣΔΙΤ περιλαμβάνει μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση των τμημάτων: Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους περίπου 29,5 χλμ., Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους περίπου 13,5 χλμ. και εννέα ανισόπεδων κόμβων.

Στα οφέλη περιλαμβάνεται η σημαντική εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης, η μείωση λειτουργικού κόστους των οχημάτων, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, περιβαλλοντικές ωφέλειες όπως η μείωση ρύπων και φυσικά η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ο δρόμος θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο σε όλο το μήκος του, ενώ η αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας αφορά σε περίπου 13,5 χλμ. (Μαυρολεύκη – Δράμα) και τα νέα τμήματα που θα κατασκευαστούν είναι τα υπόλοιπα περίπου 29,5 χλμ. (Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη). Οι εννέα ανισόπεδοι κόμβοι που θα προκύψουν είναι: Μεσορράχης, Παλαιοκώμης, Σουλίου, Ροδολίβους, Πρώτης, Μπάφρας, Αγγίτη, Μαυρολεύκης, περιφερειακής Δράμας και σύνδεση με το αστικό δίκτυο της Δράμας.